Fashionable én duurzame kleding

Tijdens het Cradle to Cradle-jaar kwamen in de regio Venlo tal van initiatieven van de grond. Een van de jongste is een concept store voor betaalbare modieuze duurzame kleding die Annemarie Staaks vorige week op de Parade in Venlo opende. „Volgens mij werkt duurzaamheid alleen als mensen er plezier in hebben.”

Annemarie Staaks (Kessel, 1980) studeerde modevormgeving en Nederlands. Na haar studie werkte zij als tekstschrijver met mode als een van haar specialismen. „Ik houd weliswaar van mode en van kleding, maar kreeg er op een gegeven moment toch een beetje een afkeer van. Omdat het gros van de winkels propvol met kleding hangt en alles na één seizoen weer uit de mode is en gedumpt wordt.”

Ze werd er zich heel erg van bewust dat het zo niet door kan gaan. ,,Daardoor ging ik steeds minder kleding kopen. Op een gegeven moment viel bij mij het kwartje: ik had behoefte aan leuke mode waarvan ik kan genieten zonder er een slecht gevoel aan over te houden.’

Booming

In de hoop en verwachting dat ook anderen kleding en accessoires willen die leuk, betaalbaar én verantwoord zijn, besloot Annemarie Staaks die zelf te gaan verkopen. „Zelf draag ik al jaren een combinatie van mooie vintage kleding en nieuwe stukken met een bepaalde kwaliteit. Toen ik in de sustainable fashion dook, kwam ik tot mijn grote verbazing tot de ontdekking dat duurzame fashion booming is en dat het aanbod enorm is. In combinatie met vintage kleding, wat in feite gerecyclede mode is, levert dat een duurzaam assortiment op. Belangrijk vind ik het ook om producten in het assortiment te hebben van een aantal ontwerpers van duurzame kleding die uit Venlo komen. Daarmee wordt het ook een beetje local for local.”

Annemarie Staaks brengt dat assortiment aan de vrouw (en in beperkte mate ook aan de man) onder de naam Curated by Marie. De onderneemster vindt het belangrijk dat de kleding niet alleen duurzaam is, maar zeker ook mooi, luxe en betaalbaar. „Daarnaast moet de winkel er aantrekkelijk uitzien. De kleding en de accessoires worden mooi gepresenteerd. Vintage meubels onderstrepen het eigen smoel van de zaak; ze zijn trouwens ook te koop. Het is belangrijk dat de winkel een eigen sfeer ademt en dat de bezoekers zich hier prettig voelen. Het moet vooral ook leuk zijn om hier rond te neuzen. Volgens mij werkt duurzaamheid alleen als mensen er plezier in hebben. Daarom schreeuwen we niet van de daken dat we duurzame kleding verkopen.”

Bron: Dagblad de Limburger, 5 december 2017, John Huijs